מה לקרוא? המלצות ספרים – הכי טובים שקראתי ב-2023

אחד מההרגלים שאני הכי שמחה שהטמעתי בחיי זו הקריאה.

על פניו מדובר בהרגל שקל לאמץ כי הוא לא מצריך מאמץ או התארגנות מיוחדת, אבל הוא כן מצריך מאיתנו את הדבר הכי יקר שלנו: זמן. זו הסיבה שרוב האנשים אוהבים לקבל המלצות ספרים, להסניף את הספרים בסטימצקי, לקנות הביתה ארבעה במבצע ואז… לא מגיעים אליהם אף פעם.

נותנים להם להתיישן על המדף עד הפנסיה 😉

גם אצלי זה היה ככה, עד שהחלטתי לשים לזה סוף. או יותר נכון, עד שהרגשתי שהתמורה שאני מקבלת מספר טוב – שווה לי לגמרי את הזמן שאני משיקעה בו.

אז עשיתי את מה שאני יודעת לעשות הכי טוב – לקחת משהו ולהפוך אותו להרגל! אבל לשם שינוי הפוסט הזה לא עוסק בניהול הרגלים (חפשו פוסטים אחרים בבלוג בנושא הזה, או פשוט הירשמו לניוזלטר של רייז כדי לקבל ממני כל חודש שיעור על הרגלים שונים ודרכי ההטמעה שלהם כולל דוגמאות וכלים מעשיים, וכן, גם המלצות ספרים!).

הפוסט שלפניכם מרכז חלק מהספרים שכיכבו בפינת ההמלצות שלי בניוז במחצית הראשונה של 2023:
6 ספרי פרוזה (עלילתי), 4 ספרי העשרה והתפתחות אישית, ושני ספרים שאני דווקא לא ממליצה עליהם בכלל. 
קבלו אותם: המלצות ספרים ממני אליכם!

Today a reader, tomorrow a leader

מי מכם שמכיר קצת את התוכן והסרטונים שלי יודע שאני קוראת ספרות שונה בבוקר ובערב. לקח לי זמן להתרגל לזה, אבל זו הדרך הכי טובה בעיניי לשלב סוגים שונים של ספרים ולהגביר קריאה, ומעל לכל זה מתגמל אותי בערימות של ידע חיוני שמשרת אותי כאדם וכאשת מקצוע.

לפני השינה אני קוראת ספרי פרוזה עלילתיים ומשובחים ששולחים אותי למחוזות רחוקים בדמיון. סוג הספרים הזה מאפשר לי אתנחתא מצוינת מהיום שהיה וצלילה נעימה אל מנוחת הלילה. בבוקר אני אעדיף לקרוא משהו שמפתח אותי אישית, מעשיר אותי ומלמד אותי דברים חדשים. כאן ייכנסו ספרי העשרה למינהם, התפתחות אישית ותוכן לימודי.

המלצות ספרים 2023

גם אם יוצא שאני מספיקה להכניס רק עמוד אחד בבוקר (מחוסר זמן) ועמוד אחד בערב (מעודף עייפות) – אני משתדלת להתמיד בהרגל הזה, וכך יוצא שאני קוראת את מה שקניתי.

מה שכן, לא כל הנוצץ זהב – אפשר ליפול גם על ספרים פחות טובים, או כאלה שממש לא קולעים לסגנון שלך, כמו שתקראו שקרה גם לי בהמשך הפוסט. ואז, זה מרגיש כאילו הזמן שהשקעת בהם ירד לטמיון, זמן שבו יכולת לשאוב ידע ממקומות אחרים או סתם נגיד, לנוח 😉

מה לגבי ספרי אודיו?

אז הנה מילה לגבי ספרי אודיו (ספרים מוקלטים להשמעה) – באופן כללי אני חושבת שזה רעיון מצוין למי שאוהב להאזין (אנשים אודיטורים) ויכול להתרכז בעלילה/רצף תוך כדי החיים – נהיגה, מטלות בית, המתנה וכו’. באופן אישי התנסיתי בהאזנה לספרי אודיו באמצעות אפליקציית StoryTel המצוינת ו’קראתי’ באמצעותה ארבעה ספרים בקצב די מהיר, אבל אני מודה שהחוויה הייתה בשבילי לא מספיק מעמיקה ומצאתי את עצמי ‘גולשת’ מדי פעם למחשבות אחרות וכך מפספסת חלקים מהספר.

בנוסף, יש משהו מחבר וממקד בלהחזיק ספר ולקרוא בו, ולמרות שגם שם אפשר בקלות לגלוש למחשבות אחרות – יותר קל לזהות את זה, להימנע מזה ולהתעמק בקריאה.

המלצות ספרים 2023

אז לעניינו – המלצות ספרים רותחות שיעשו לכם חשק להתחיל לקרוא עוד השבוע!

נתחיל בגזרת הפרוזה – כי שמתי לב שמרוב כמות ספרי ההתפתחות האישית שיצאו לאחרונה, לפעמים אנחנו סתם מנסים להעמיס על עצמינו עוד ועוד self-help, העשרה והשראה, כשבעצם מה שהראש באמת מבקש זה רק לצלול לאיזו עלילה סוחפת.

אז בואו נאפשר לו את זה! קבלו 7 ספרים נהדרים שאני ממליצה על כל אחד מהם בחום רב:

גן הוורדים | טרייסי ריס

אחד המעולים שקראתי לאחרונה. מעניין מההתחלה ועד הסוף, מרגש ומפתיע.

העלילה מתרחשת בלונדון של המאה ה-19 (אני יודעת שזה נשמע קצת אפלולי אבל תאמינו לי, הנוף הזה עושה את כל הספר), והסיפור הדרמטי מסופר ע”י 4 דמויות נשיות שונות שדרכן מצטלבות על רקע סודות משפחתיים ופערי מעמדות ותרבות קיצוניים. ומפתיע, כבר אמרתי?

זה ספר יחסית חדש (נכתב ב 2020) והוא נמצא ברשימת רבי המכר ויקפוץ לך ישר לעין במדפים של חנויות הספרים. מומלץ בחום, אתם הולכים להתמכר!

המלצות ספרים 2023
המלצות ספרים 2023

אלוהים מה זה צריך להביע | סיימון ריץ

לא ידעתי למה לצפות מהכותרת הזאת, ואכן זה לא היה דומה לשום דבר שיכולתי לדמיין… מדובר בפנטזיה קומית מפולפלת, ספר שגרם לי לצחקק מכל מיני סיטואציות ביזאריות ודיאלוגים שנונים במיוחד שמספקים נקודת מבט משעשעת ופרועה לגבי אלוהים, מלאכים, גן עדן, ניסים ושפע.

הוא קליל במיוחד (וגם די קצר) ככה שהוא יתאים בול אם לא בא לך להיכנס לעלילה כבדה.

ההגרלה | פטרישיה ווד

טוב, דחוף! לא בא לי אפילו לספר לכם על מה הספר, פשוט לכו לקרוא!

אבל ברצינות – אי אפשר לדבר על הספר הזה בלי לעשות ספויילרים, אז תסמכו עליי – ספר שובה לב, מרתק, כנה, מרגש ברמות(!), כזה שלא עוזבים גם כשהעיניים שורפות! אחד הטובים והמתוקים שקראתי. יגרום לכם לחשוב על מערכות יחסים משפחתיות ועל אנשים שהם לא כמוכם, בכל מיני מובנים שונים.
ההגרלה המדוברת שמלווה את כל הספר היא בעצם חוד החנית של העלילה, והיא מעמידה במבחן כל רגש שאי פעם היה לך על כסף ועל אנשים. בבקשה לכו לקרוא.

המלצות ספרים 2023
המלצות ספרים 2023

חוטים מקשרים | ויקטוריה היסלופ

עוד אחד שאסור לפספס – סיפור יווני מוכר מאוד של היסלופ, בדומה לספריה האחרים שמתקיימים על הנוף הציורי של יוון/קפריסין והיא ידועה בזכותם (כתבה גם את ‘האי של סופיה’).

בתור אחת עם שורשים יווניים אני מאוד מחבבת את הספרים שלה, שהם מצד אחד קלילים ואפשר ‘לתקתק’ אותם ומצד שני שובים אותך פנימה אל מעמקי הדמויות.

‘חוטים מקשרים’ זה ספר שנוגע ברבדים הכי עדינים – משפחה, תרבות, דת, מלחמה, וסיפור אהבה אחד מרתק ברקע. מהספרים שאי אפשר לעזוב ושאחרי שהם נגמרים מתגעגעים קצת לדמויות!

בית | מנג’ו קפור

לא רציתי שהספר הזה יגמר. בפרקים האחרונים קראתי ממש לאט כדי למשוך עוד קצת איתו, שילווה אותי עוד כמה ערבים ושלא ניפרד. 

מה שאהבתי בו במיוחד זה שהעלילה זזה בקצב שלא נותן לך להשתעמם לרגע. מדובר בסיפורה של משפחה הודית אמידה, על הקשרים המורכבים וההיררכיה המשפחתית, ועם תיאורים מרתקים על התרבות ההודית שלא היית מעלה על הדעת שקיימים, שממש משאירים אותך פעורת פה (ופעורת עיניים, רק כדי לקרוא עוד עמוד לפני שאת נרדמת). 

מומלץ בחום רב רב רב. 

המלצות ספרים 2023
המלצות ספרים 2023

לאכול, להתפלל, לאהוב | אליזבת גילברט

נכון, הספר הזה (וגם הסרט המפורסם) יצא לפני כמעט עשור, והנה הוא גרם לי להתאהב בו בשנית… והפעם ממקום אחר לגמרי.

למה?

כי הדמות הראשית (ליז) עוזבת את חייה הרגילים והמשעממים בניו יורק ויוצאת למסע של חיפוש עצמי בעולם למשך שנה (בשלושה יעדים שונים – איטליה, הודו ואינדונזיה) וחווה שם שחרור אמיתי, איסוף מחדש והרבה הרבה התבוננות פנימה.

הזדהיתי עם הרבה מהנקודות בספר שלא יכולתי להזדהות איתן לפני עשור, ומעבר לזה שהוא כתוב מעולה, ‘פתאום’ גיליתי שיש בו גם המון נגיעות מעולם הבודהיזם והמדיטציה שלא שמתי לב אליהן קודם (או לא ייחסתי חשיבות) – תחום שאני מתעסקת בו לא מעט והובא כלכך יפה בספר ובסרט.

כל אלה גרמו לי להתמוגג מהסיפור העל פניו הוליוודי אבל עם עומק שבא טוב.

אם לא קראת – חובה, ואם קראת/ראית כבר את הסרט – יש מצב שקריאה/צפיה שניה תפתיע אותך כמו שהפתיעה אותי!

שירת סרטני הנהר | דליה אוונס

אז ככה, יש לי חוק לגבי ספרים: אני קוראת מינימום 40 עמודים עד שאני מחליטה האם הספר טוב לי או לא, כלומר אם להמשיך או להפסיק. עם הספר הזה, החוק הזה הוכיח את עצמו ביג טיים.

שמעתי עליו הרבה המלצות, ראיתי שהוא הפך למוביל ברשימת רבי המכר ואפילו יצא עליו סרט (טרם צפיתי), אבל… כשהתחלתי לקרוא, ממש ממש לא זרם לי. משהו בשפה היה מוזר, התיאורים היו אינסופיים ומייגעים, וכמה פעמים עבר לי בראש שאולי הוא פשוט לא לטעמי.

סיפרתי על החוויה שלי גם בסטורי, והתגובות שקיבלתי היו חצויות: היו שאמרו שהוא מדהים וכדאי להמשיך, והיו שאמרו שהוא כבד ומעצבן וכדאי להפסיק כבר עכשיו.

אבל חוק זה חוק, והחלטתי לקרוא 40 עמודים עד שאני מקבלת החלטה. ומה שקרה מעמוד 30 והלאה – זה שהתחלתי להתאהב ונשביתי בקסמו של הספר הזה.

העלילה היא כמו לראות סרט טוב באיכות HD שמבוסס על סיפור מתח איכותי, אהבה ונטישה, וברקע טבע מדהים וקווי אופי בלתי רגילים של הדמות הראשית.

מסקנה 1: תנו צ’אנס לספרים אפילו אם ההתחלה לא נראית מבטיחה.
מסקנה 2: טוסו לרכוש את הספר הזה ותודו לי אחרכך.

המלצות ספרים 2023

בקטגוריית ההתפתחות האישית

התפתחות אישית זה חלק ממה שאני עוסקת בו ביומיום וזה מה שהופך את סוג הספרים הזה לחובה מבחינתי. אבל – אני חייבת לציין שיותר קל ליפול כאן. כותרות מושכות ותקצירים מפתים (על גב הספר) יכולים להיות מתעתעים, ולא כל מה שאומרים לך שהוא ספר ‘חובה’ הוא אכן כזה.

לעיתים עניין הטרנדיות והשיווק משחקים תפקיד גדול יותר מאיכות התוכן כשמדובר בספרי עזרה-עצמית בשנים האחרונות. על כן – ראו בהמשך גם שני ספרים מהסוג הזה שחשבתי שיהיו טובים ומעשירים אך התגלו כחסרי ערך ממשי (לפחות עבורי).

4 ספרי התפתחות אישית מומלצים:

מדיטציה שלמה | דיפאק צ’ופרה

טוב, זה לא ממש ספר העשרה, זה ספר לימודי לגמרי.

צ’ופרה (מרצה, חוקר וסופר) מציע בספר הזה גישת חיים שלמה שמושתתת כולה על מדיטציה (כלומר – ערות), כדי לשפר את איכות חיינו משמעותית בכל הרבדים.

כשקראתי אותו בדיוק התחלתי קורס הדרכת מדטציה ובודהיזם, והשנה העמקתי מאוד בתחום הזה (וגם השקתי את קורס Focus, קורס קצר ופרקטי למי שרוצה להתחיל לתרגל מדיטציה כדרך חיים), ועל כן הספר הזה בא לי בול.

הקריאה בו מרגישה כמו הרצאה עמוקה ומרתקת שבא לך לשמוע ממנה עוד ועוד, וכמובן ליישם.

יש לומר: הספר לא פשוט לקריאה שוטפת, ויתאים בעיקר לקריאה בבוקר ולמי שכבר מכיר ובקיא קצת בעולמות המיינדפולנס והתודעה ורוצה לעלות שלב. 

בסוף הספר צ’ופרה נותן לנו גם דרכי תרגול מעניינות לאימון התודעה.

המלצות ספרים 2023
המלצות ספרים 2023

הרגלים אטומיים | ג’יימס קליר

או כמו שאני קוראת לו – התנ”ך. כשהתחלתי לקרוא אותו הרגשתי שאני ‘באיחור’, כי שמעתי מכל כיוון שמדברים עליו בלי הפסקה.
ויש סיבה טובה! מדובר בספר שהוא בגדר חובה בעיניי והתכנים בו צריכים להילמד גם בבית ספר.

כמאמנת לשינוי הרגלים אני יכולה להעיד שהוא פרקטי כמו שאני אוהבת, מביא גישות מעולות ועושה הרבה שכל בכל מה שקשור להטמעת הרגלים הלכה למעשה.

אם אתם מסוג האנשים שיודע לקבל חומר ולהתחיל ליישם, לספר הזה יש פוטנציאל לעזור לכם לעשות שינוי משמעותי, והוא יתאים בול אם אתם בתהליך של התפתחות אישית ורוצים לקחת אחריות על הבחירות וההרגלים שלכם.

דבר אחד שהיה חסר לי בו – התייחסות למיינדסט. הספר מביא את כל הפרקטיקה בשטח, מלמד שיטות טובות וחכמות – אבל על ‘יבש’. כלומר – באופן קר ושרירותי. על פניו אני אוהבת את זה (הרי אני המצאתי את הרובוטיזם!) אבל המציאות מוכיחה פעם אחר פעם (ולקוח אחר לקוח) שכשמדובר בשינוי הרגלים – לאורך זמן המיינדסט הוא זה שקובע ולא רק הפעולות הקרות בשטח.

כך או כך – זה ספר חובה על המדף שלכם!

כוחה של נחישות | קרול ס. דווק

לפני שנתיים המורה שלי ל NLP המליץ לי על הספר הזה, ורק לא מזמן התפניתי לקרוא אותו. ותשמעו, נדהמתי (שמו המקורי באנגלית הוא MINDSET).

זה הספר הכי טוב שקראתי בנושא התפתחות אישית.

הוא מביא את עיקרי מחקרה של דווק בנושא תבניות חשיבה (מיינדסט) ואיך הן משפיעות עלינו בכל תחום בחיים, כולל אינספור דוגמאות אמיותיות מהשטח – הן מהמחקר והן מחייה הפרטיים. כל פרק גרם לי לחשוב ולהרהר עמוקות על איך אני תופסת הצלחה, כישלון, כישרון, איך אני מתמודדת עם עקומות למידה ועד כמה אני שופטת את עצמי (ואחרים) ועל מה.

למדתי ממנו המון, ולא יהיה מוגזם לומר שהוא היה עבורי משנה חיים. התלהבתי מכל פרק כמו ילד שלומד משהו חדש!

כמו שכבר אמרנו, בכנות – ספרי התפתחות אישית יכולים להיות קצת מייגעים וחוזרים על עצמם, ויש מצב שאם הייתי קוראת אותו לפני שנה זה באמת היה גדול עליי, אבל בנקודת הזמן הנוכחית הוא היה בשבילי מדויק כמו כפפה ליד. ברמה שהתחשק לי למחוא כפיים בסיום!

המלצות ספרים 2023
המלצות ספרים 2023

מסע על המוח | ד”ר יוסי חלמיש

עוד לא סיימתי אותו והוא כבר הוכרז כהמלצה חמה למי שחובב את התחום: להבין מה קורה לנו במוח ובעיקר – איך אפשר להשפיע, לשנות ולעצב את הקשרים העצביים בו לטובתינו.

יוסי חלמיש מביא אלינו בשפה פשוטה(!) ונעימה את מה שמצאו במחקרי המוח הכי מעודכנים מהשנים האחרונות – מה באמת קורה לנו במוח במצבי חיים יומיומיים. זיכרון, אהבה, שכחה, ריכוז, שינה, מגע ועוד, כשהמסקנה המעודדת מאוד היא שהמוח גמיש לגמרי ואנחנו יכולים לעבוד כדי לשנות אותו, ובכך לשנות את ההתנהגות והתגובות שלנו כמעט בכל תחום.

זה לא ספר ללפני השינה! זה ספר בוקר קלאסי. מעשיר ומלמד בדיוק במידה הנכונה.

פינת הלא מומלצים

נקדיש להם פינה כי אני מאמינה בללמוד מטעויות של אחרים. אם כבר אתם בוחרים ספר ומשקיעים בו את הזמן היקר שלכם – שיהיה ספר ששווה את זה!

יחד עם זאת, חשוב לי להדגיש ולומר שכמו בכל דבר – גם ספרים זה עניין של טעם. יכול להיות שתקראו ותאהבו את מה שאני לא אהבתי, ויכול להיות שתנסו ספר מהמומלצים שלי ולא תתחברו בכלל.

טיפ ממני בקניית ספרים (פיזית בחנות) – חוץ מהמידע המתוקצר מאוד שמופיע על גב הספר, אני ממליצה לפתוח את הספר ולהציץ בו בשני מקומות נוספים: בפרק הראשון – ממש לקרוא את כל העמוד, ולהרגיש את הוויב של הכתיבה, ובאמצע הספר – לפתוח בפרק רנדומלי, להציץ בסגנון ולרפרף באורך שלו. זה יכול לתת אינדיקציה טובה לעניין האמיתי שלכם בספר לפני שאתם מחליטים לקנות אותו רק ‘כי יש אותו לכולם’.

חוכמת האדישות | מארק מנסון – לא מומלץ

בתור רב מכר שהביקורות אומרות עליו שהוא ‘ספר חובה’, גם אני הסתקרנתי לקרוא והיו לי הרבה ציפיות, אבל כבר בפרק הראשון הבנתי שזה לא בשבילי.

כבר מההתחלה הספר שזור וגדוש במילים גסות, נימה וולגרית והתבטאויות עוקצניות, ורק מאוחר יותר הסתבר לי שזה ממש ה’קטע’ של הספר. הנושא והמטרה שלו לכאורה זה לתת לקורא כאפה מצלצלת להתעורר על חייו, תוך כדי שהוא מעודד אותנו לשמור על אדישות כלפי ‘זוטות החיים’ שלא אמורות להטריד אותנו לדבריו.

אישית אני ממש לא מתחברת לשפה ולטון, ואני דוגלת בדרך רכה יותר לתת סטירות מצלצלות ולהביא אנשים לשינוי.

ספר ההמשך שיצא זמן קצר אחריו נקרא ‘אומנות הלא לשים זין’, שכפי שהבנתם ממשיך על אותו קו בוטה שכנראה מותאם לקהל יעד שאוהב את זה. לי לא.

המלצות ספרים 2023
המלצות ספרים 2023

סודות של מיליונרים | דין גרזיוסי – לא מומלץ

דין גרזיוסי הוא אדם כריזמטי ומעניין כשלעצמו ולכן ציפיתי שכך יהיה גם הספר הזה שכתב, אבל כל מה שיש לי להגיד עליו זה: די נוווו! תוסיפו גם גלגול עיניים.

נתתי לספר צ’אנס פעמיים(!), בשתיהן קראתי עד האמצע, והפסקתי כי הרגשתי איך הזמן היקר שלי מתבזבז. הבעיה העיקרית בספר הזה בעיניי היא שהוא מנסה לדבר אל לקהל רחב מדי, שלא לומר – מנסה להתאים את עצמו לכל פלחי האוכלוסיה באשר הם שהרי כולנו חולקים את אותו חלום – ‘להיות מליונרים’.

הניסיון הזה לדבר ולהתאים את התוכן לכלכך הרבה סוגים של אנשים הפך את הספר למאוד כללי ושטחי, כי איך אפשר להיכנס לעומק עם עצות אמיתיות כשאתה מנסה לקלוע גם להורים (שרוצים להיות מליונרים), גם לנוער (שרוצה להיות מליונר), גם לשכירים, גם למנכ”לים, גם לעצמאים וגם ליוצאי צבא (שניחשתם נכון – רוצים להיות מליונרים).

בתור בעלת עסק בעצמי זה מלמד אותי הרבה על חשיבות בחירת קהל יעד מותאם וממוקד לתכנים שלי במקום לנסות לרצות את כולם, אז אני זוקפת את זה לזכותו למרות היותו שטחי ומשעמם 😉

ושלא תבינו לא נכון, יש בו כמה עצות לא רעות מתחום הפסיכולוגיה והאימון, אבל כשזה בא במעטפת של הבטחות כלליות שנשמעות כמו פרסומת להתעשרות מהירה ביוטיוב – זה פחות הקטע שלי.

ומילה לסיכום על קריאת ספרים,

כלל האצבע שלי בקריאה הוא – שיהיה מועיל.

או מועיל כאסקפיזם איכותי, או מועיל כלימודי ומעשיר, או מועיל כהשראה לדרך. אבל שיהיה מועיל. באופן אישי אני מתייחסת לזמן שלי בצמר גפן ומשתדלת להיות עירנית ולא לשרוף אותו על שטויות (תרגול מדיטציה ומיינדפולנס מאוד עוזר לפתח מודעות למדד הזמן באספקט הזה).

אני מקווה שהפוסט הזה עשה לך קצת חשק לקחת ברצינות את עניין הקריאה ולהתייחס אליו כזמן זהב שכל כולו מוקדש לקידומך האישי 😊

אם נהנת מההמלצות ואהבת – אני יותר מאשמח לשמוע על זה כאן למטה בתגובות או באינסטגרם (מומלץ לחפש אצלי בחשבון את ההיילייט ‘ספרים’!)

צפו לפוסט המלצות נוסף בקרוב.

קריאה מועילה,
משי  

שתפו את הפוסט הזה:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהבו גם:

כותבת המאמר, משי חורב
מאמנת אישית לניהול עצמי, מלווה אנשים ועסקים בתהליכי שינוי הרגלים, מוטיבציה, יצירת רוטינות, סדר וארגון, שיטות עבודה ובריאות פיזית ורגשית.

השראה במנות קטנות?

צעד אחד כל פעם.
הירשמו לניוזלטר להשראה שבועית:

התחברות מהירה
באמצעות לינק חד פעמי

שלחו לי לאימייל

אפשר לתת לך מתנה?

10 האפליקציות לניהול עצמי

קובץ פורט אלייך למייל!

התחברות לאתר