המדריך לבחירת מסגרת כושר

כמה פעמים שאלת את עצמך האם את במסגרת הכושר הנכונה? או באיזה מסגרת כדאי לך לבחור? המבחר כלכך גדול, ומספיק שהתחלת להתעניין – כבר את מקבלת עשרות פרסומות, הצעות ואימוני ניסיון.

אני מסכימה איתך, זה ממש מבלבל.

בזמנים שאני חיפשתי מסגרת להתאמן בה, כמעט תמיד מצאתי את עצמי מתבלטת בין 2-3 אפשרויות שהיו שונות בתכלית אחת מהשניה. לא לגמרי ידעתי מה נכון לי עכשיו אלא יותר חשבתי ‘מה בא לי’ – פילאטיס, זומבה, בריכה? או שבכלל מאמן אישי בתכנית אונליין? לשמחתך, אפשר להגיד שהתנסיתי בהכל מהכל, כך שהיום אני יכולה להעביר אלייך את המידע המלא, במדריך לבחירת מסגרת הכושר, כדי שתקבלי את ההחלטה הנכונה ביותר בשבילך.

איך לבחור מסגרת כושר?

אם את עוקבת אחריי, את בטח יודעת שאני big fan של אימונים בכל זמן ובכל מקום. אני מאמינה שכדי לשמר כושר בכלל, ומסת שריר וסבולת לב ריאה בפרט – לא צריך מסגרות מיוחדות, ויותר מזה – הכושר שלך לא צריך להיות תלוי בשום אופן במסגרת כזו או אחרת.

יחד עם זה, אני לגמרי מבינה את הרצון להשתייך למועדון/קבוצה ולהרגיש שאת לוקחת ברצינות את הכושר שלך. זה מרגש! אז דבר ראשון, כל הכבוד לך. זה שאת כאן, מראה שאת באמת רוצה בשביל הגוף והנפש שלך משהו טוב. 

דבר שני, למקרה שאת לא רשומה לקורס שלי ‘Own My Body’ – את יותר ממוזמנת להירשם אליו כאן! הקורס לוקח אותך צעד צעד לשליטה מלאה בכושר שלך בלי תלות בדברים חיצוניים.

אבל שניה לפני שניגש לסקירת האפשרויות שעומדות בפנייך מבחינת מסגרות כושר, את חייבת להבין מה המטרה שלך באימונים. הסיבה הנפוצה ביותר היא הרצון ‘להתחטב ולהוריד במשקל’. אבל העניין הוא שמדובר בשתי מטרות שונות לחלוטין. לאנשים בעלי עודף משקל ולאנשים בעלי משקל ממוצע שרק רוצים לעצב את הגוף מתאימות מסגרות שונות, תכניות שונות וליווי שונה לחלוטין.

במקביל, כושר גופני מכל סוג שהוא תורם רבות לבריאות, מחזק אותך גופנית ומנטלית ומעלה את הביטחון. אם המטרות שלך הם שיפור הבריאות ומערכת החיסון, הגברת קצב חילוף חומרים ומניעת מחלות – הבחירה תהיה לך קלה יותר. כלומר, כמעט כל מסגרת כושר שתבחרי תהיה טובה ותספק את צרכייך, כמו גם אימונים עצמיים שאת יכולה להרכיב לך בבית ולעשות עם כל המשפחה.

בכל מקרה, לא משנה מה המניע שלך, בכל מסגרת כושר שנדבר עליה היום, תוכלי להשיג את היעדים שלך אם תהיי ברורה מספיק לגביהם.

אז בואי נעשה סקירה כללית של כל מסגרות הכושר:

איך לבחור מסגרת כושר?

קאנטרי שכונתי / חדר כושר מקומי

אלו הן המסגרות הסטנדרטיות והמסורתיות ביותר, שהיו כאן לפני כולם. את יכולה להגיע אליהן ולהשתמש במתקניהן מתי שעולה על רוחך במסגרת שעות הפעילות. בהרבה מתקני קאנטרי בארץ מספקים לך את כל החבילה – חדר כושר, בריכה, חוגים, פעילויות לילדים, מדשאות פיקניק ועוד ועוד.

בחדרי כושר מקומיים הדגש הוא בעיקר על המכון עצמו והמכשירים, כשברובם כבר יש גם סטודיו צדדי אחד לפחות שפונה לקהל שמעדיף את החוגים על פני הברזלים. התשלום לקאנטרי ומועדוני כושר מסוג זה הם בדרך כלל על בסיס שנתי/חצי שנתי, והמחיר לעיתים יורד אם בחרת בתקופת התחייבות ארוכה יותר.

יתרונות: את מקבלת מגוון אופציות במקום אחד. אם את מרגישה שאת זקוקה למשקלים כבדים והמטרה הבאה שלך היא חיטוב מקסימלי (לא בהכרח הרזיה) – המשקלים בחדר הכושר זה המקום בשבילך.

חסרונות: בגלל שמקומות כאלו פונים לקהלים רבים ושונים, קחי בחשבון שיכול להיות שתתאמני לצד סבתוש בבריכה, או ליד גברים נוטפי זיעה ומניפי משקולות במכון. חסרון נוסף – התחייבות כספית למנוי תקופתי שאינו זול.

חוג קבוצתי כמסגרת כושר

למרבה השמחה יש מגוון כאלה שהתעוררו בשנים האחרונות, עם העליה במודעות לאורח חיים בריא וספורט – החל מקבוצות הריצה הרבות שאפשר למצוא בכל שכונה, ועד לקבוצות כדורשת, כדורסל או אפילו ריקוד ופילאטיס. מה שמאפיין את הקבוצות הללו זה בדרך כלל אווירה משפחתית ורצון משותף להשיג מטרה קבוצתית (לצלוח מירוץ, לנצח בטורניר), כמו גם לבלות את זמן האיכות ביחד.

כשהייתי מאמנת כושר ואימנתי קבוצות ריצה לנשים (בגילאי 30-50), נחשפתי ממקור ראשון לקונספט ואני יכולה לומר במלוא הכנות שזה באמת מרגיש כמו תא משפחתי, שהבנות אוהבות אחת את השניה למרות שלא הכירו לפני כן, וזה מה שהופך את הקבוצות האלה לחוויה שיש בה ערך חברתי מוסף.

יתרונות: אווירה טובה ותחושת שייכות, יחס אישי וגמישות מקסימלית, היות וחברי הקבוצה והמדריך הם המנהלים הבלעדיים של הקבוצה.

חסרונות: בדרך כלל לחוגים כאלה יש מדריכ/ה אחד/ת, ככה שאם הוא/היא לא יכולים להגיע, האימון עלול להתבטל. בנוסף, אם האימונים מתקיימים בחוץ (כמו בקבוצת ריצה או כדורעף), הפעילות לעיתים נתונה לטוב ליבו של מזג האוויר.

איך לבחור מסגרת כושר?

סטודיו פרטי

סטודיו לאימונים בבעלות פרטית (שאינו שייך למכון כושר כזה או אחר) הוא לא פחות מהדבר הכי חם בענף הכושר. סטודיו כזה בדרך כלל מנוהל על ידי אדם אחד או שניים ונמצא באזור מגורים/פרברים ולא באזור מסחרי. הסטודיו יכיל לרוב חלל אחד או שניים שבהם מועברים האימונים השונים. בין האימונים המוכרים והקלאסיים הם: אירובי, עיצוב וחיטוב, פונקציונלי, תחנות, כאשר לצידם תוכלי למצוא שיטות מעניינות נוספות שהומצאו ממש בעשור האחרון וממשיכות להתחדש כל הזמן.

לא בכל הסטודיו’ז תוכלי למצוא מגוון רחב של אימונים, אבל באלה שכן – תמצאי החל משיעורי זומבה, פילאטיס ו-TRX ועד לפלדנקרייז, אימוני נערות ואימונים לאמהות ותינוקות. תחליטי את אם מדובר בחסרון או יתרון 😊

התשלום הוא לפי מנוי חודשי או לפי כרטיסיה, ואת בדרך כלל מגיעה לאימון אחד (של 45 דק’ עד שעה), והולכת.

בחלק מהסטודיו’ז דואגים לך גם לפן התזונתי – תזונאית מוסמכת מטעם הסטודיו שנותנת תפריטים מותאמים, שקילות שבועיות ומדידת הקיפים, ככה שאת מקבלת שירות די מקיף אם המטרה שלך היא ירידה במשקל.

באופן אישי אני מאוד מחבבת את המסגרת הזו ובהרבה תקופות בחיים בחרתי במנוי סטודיו (במקומות שונים בארץ/בעולם), אבל קחי בחשבון שלא בכולם תקבלי את אותה מידה של שירות ומקצועיות.

יתרונות: אם הסטודיו מנוהל כמו שצריך, הוא יתן לך מענה מצוין לרוב משאלותייך: יחס אישי, אימונים ממוקדים, תשומת לב לפרטים וליווי תזונתי מקצועי או לפחות הכוונה לאחד כזה.

חסרונות: בדרך כלל המחיר לא זול, ואם האימונים מוגבלים במספר משתתפים, תצטרכי להיות זריזה מספיק כדי להשתבץ לאימונים המועדפים עלייך באפליקציה. מצד שני, בסטודיואים גדולים שבהם מספר האנשים באימון עולה על 12-14 – החוויה האישית עלולה להיפגע.

אימון כושר אישי

ממש כמו שזה נשמע, מדובר במאמנת אישית שפוגשת רק אותך, במיקום ובזמן המועדפים עלייך, ועורכת אימון שמותאם במיוחד עבורך. נשמע כמו חלום מתוק? החדשות הטובות הן שזה לא חלום – הפורמט הזה משרת הרבה מאוד אנשים שמסיבות כאלה ואחרות מעדיפים לא להגיע למסגרות כושר קבוצתיות (חוסר זמן, העדפה אישית, וכו’).

החדשות הפחות טובות הן שלא כל מאמנת אישית תתאים לך, ולכן הרבה פה תלוי דווקא בך – איזה מחקר מקדים תעשי, איפה תחפשי המלצות וכמה את מוכנה להשקיע כדי למצוא את ההתאמה המושלמת. אבל איך אומרים? ההשקעה משתלמת 😉
התשלום לאימונים אישים מתבצע בדרך כלל לפי אימון או לפי כרטיסיית אימונים.

יתרונות: האימון תפור למידותייך ומטרותייך, ויכול להתבצע בבית שלך או בכל מקום אחר לבחירתך, והמאמנת תעמוד לצידך גם באימונים וגם בקרב (כלומר, גם בין האימונים).

חסרונות: המאמנת המושלמת לא תיפול עלייך מהשמיים. תצטרכי קודם כל להבין מה את מחפשת, ואז להשקיע ולמצוא אותה (או אותו!). בנוסף, אימונים אישיים הם הוצאה כספית לא קטנה שכדאי לקחת בחשבון, במיוחד אם את רוצה לפגוש את המאמנת שלך בתדירות גבוהה.

ספורט איך לבחור מסגרת כושר?

תכניות אונליין

את הסעיף הזה נחלק לשניים:

1. תכניות אישיות אונליין – מאמנים רבים מציעים תכניות של ליווי אישי אונליין. כלומר – הם כותבים לך את האימונים, מוודאים שאת יודעת איך לבצע ונותנים לך דגשים והנחיות (מספר פעמים בשבוע וכו’). בנוסף, הם מייעצים לך בנושאים שונים הקשורים לכושר, עונים על שאלות ומנהלים איתך שיחה שבועית להערכת מצב והיערכות להמשך. כל הסיפור מתנהל מרחוק, הביצוע באחריותך ובשעות שנוחות לך.

2. אימוני קבוצות אונליין – בזכות וירוס הקורונה, מאמנים רבים החלו לקיים חוגים בסגנון סטודיו שמתנהלים בלייב ובמערכת שבועית קבועה (דרך זום או פלטפורמות אחרות), וכך מספקים חוויה משולבת של אימון מהבית + הדרכה קבוצתית. גם אני נמניתי בין המאמנים הללו אחרי שהתאהבתי בזום והקמתי את קבוצת הבוטיק אונליין הנפלאה שסיפקה במשך שנתיים פלטפורמת כושר קבועה ונוחה לעשרות מתאמנים.

יתרונות: שתי האופציות מנוהלות מרחוק ומצריכות אינטרנט בלבד, ככה שלא משנה איפה את נמצאת – את יכולה ליהנות מהשירותים האלה (וגם לחסוך סידור לילדים, נסיעות וארגונים מסביב). בנוסף, מחירי התכניות הללו לרוב יהיו זולות יותר ממאמן אישי/סטודיו.

חסרונות: באימונים קבוצתיים שמועברים דרך מסך המחשב יש הרבה אתגרים, ואם המאמנ/ת שלך לא מספיק מתורגל/ת ולא משתמש/ת במכשור טכנלוגי מתאים – זה יכול להיות חוויה מבאסת ובאיכות נמוכה. בנוסף, למי שאוהב להרגיש פיזית את האנרגיה הקבוצתית – הפלטפורמה האינטרנטית פחות תתאים.

אם נושא האונליין קצת מסקרן אותך, את מוזמנת לקרוא את הפוסט של עם ‘כל מה שאת צריכה לדעת על אימוני אונליין’.

איך לבחור מסגרת כושר

אז איך בוחרים?

המון אפשרויות, הא? אני בטוחה שכבר הכרת את רובן, אבל כדי באמת להבין את הצורך ולעשות בחירה נכונה, לפעמים טוב לפרוס את הכל מול העיניים. והסוד הוא – להתנסות. כמה פעמים שמעת על אנשים שניסו חדר כושר, לא אהבו את הקונספט או את האווירה ואז החליטו ש’ספורט זה לא בשבילם’?

ספורט מתאים בשביל כולם – השאלה איזה סוג מתאים לך. אל תצפי להגיע לאימון הראשון ולהתאהב (למרות שגם זה קורה), תני לעצמך תקופת התנסות מספקת כדי למצוא את המתכון המושלם בשבילך.

לא לפתח תלות במסגרת

מדבר אחד את חייבת להיזהר: אם כבר מצאת לך מסגרת כושר שטובה לך, שימי לב שהכושר שלך לא יהפוך להיות תלוי בה. תזכרי, המסגרת – כשמה כן היא, מטרתה לתת לך מסגרת. מה יהיה כשתהיי בחו”ל? או כשהמכון/סטודיו סגור? לא משנה באיזה מסגרת כושר בחרת, חשוב שתישארי בשליטה על האימונים שלך, לכן – תלמדי להתאמן גם לבד. תלמדי לצאת להליכה/ריצה קצרה לבד, או להרכיב לעצמך אימון נחמד שאת יכולה לעשות בסלון.

ככה תוכלי להתאמן גם בסופ”ש, גם בחופשה, גם מוקדם בבוקר וגם מאוחר בערב, בלי להתאים את עצמך לשעות הפעילות של המסגרת שבחרת. אגב, גם אם בחרת מאמן אישי שפוגש אותך מתי שנוח לך, את לגמרי יכולה להוסיף פעילות גופנית גם בימים אחרים.

איך לבחור מסגרת כושר

עוד דברים שכדאי לבדוק לפני שבוחרים

  • ניקיון ונראות – הגעת לאימון ניסיון במקום חדש? מעולה! זה הזמן להעיף מבט מסביב, לעבור במלתחות, להציץ למשרדים ולוודא שהמקום מתוחזק כראוי. מקום שמריח טוב, נראה טוב ונותן חשיבות לפרטים הקטנים – יתייחס ככה גם למתאמנים שלו.
  • מקצועיות – נכון, את לא יכולה לאמוד את מקצועיותו של המאמן שעומד מולך במבט אחד, אבל אחרי אימון או שניים את בהחלט יכולה לקבל תמונה כללית. נסי לשאול שאלה או לבקש עצה, ולפי אופי התשובה תוכלי להרגיש האם מדובר בשרלטנות לשמה או באיש מקצוע מהימן.
  • הבחנה בין אנשי מקצוע – באותו הקשר, דעי להבחין בין אנשי המקצוע השונים והשירותים שהם יכולים/מורשים לתת לך. מאמנת כושר היא לא תזונאית, ותזונאית היא לא מאמנת כושר (וגם פקידת הקבלה בדלפק של המכון היא לא מאמנת כושר). המאמנת והתזונאית יכולות לתת לך טיפים והכוונה בנושאים מקבילים, אבל אם את זקוקה לתכנית אימונים – תפני למאמנת, ואם את זקוקה לתפריט וייעוץ – תפני לתזונאית. ואם את לא בטוחה מה תנאי התכנית שנרשמת אליה –  תפני לפקידת הקבלה בדלפק 😉

עדיין מתלבטת?

הדבר הכי טוב שאת יכולה לעשות במקרה כזה הוא להתייעץ עם איש מקצוע. שווה להשקיע את הזמן והכסף תמורת שעת ייעוץ אחת (עם מאמנת או תזונאית, או הכי טוב – עם שתיהן), כדי להתאים לך את התכנית הטובה והיעילה ביותר עבורך. איש מקצוע ישאל אותך את השאלות הנכונות, יבחן את המטרות שלך ואת האפשרויות העומדות בפנייך ויוכל לתת לך המלצה מקצועית מלאה.

הכושר והבריאות שלך הם אכן הדבר הכי חשוב שיש לך, ועצם זה שאת רוצה ומוכנה להשקיע בשבילם זה כבר צעד ענק שיקח אותך קדימה מהרבה בחינות.

אז איזה מסגרת כושר הכי מתאימה לך לדעתך? שתפי אותי בתגובות, ותרגישי חופשי לשתף את הפוסט ♥

שתפו את הפוסט הזה:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהבו גם:

כותבת המאמר, משי חורב
מאמנת אישית לניהול עצמי, מלווה אנשים ועסקים בתהליכי שינוי הרגלים, מוטיבציה, יצירת רוטינות, סדר וארגון, שיטות עבודה ובריאות פיזית ורגשית.

השראה במנות קטנות?

צעד אחד כל פעם.
הירשמו לניוזלטר להשראה שבועית:

התחברות מהירה
באמצעות לינק חד פעמי

שלחו לי לאימייל

אפשר לתת לך מתנה?

10 האפליקציות לניהול עצמי

קובץ פורט אלייך למייל!

התחברות לאתר