ניקוי רעלים במצפה אלומות – סקירה וחוות דעת

נתחיל מהסוף: סדנת ניקוי הרעלים במצפה אלומות הייתה חופשה בריאה, מפתיעה ומאתגרת גם יחד. המפגשים, ההרצאות והתכנים בסדנה שדרגו את נקודת המבט שלי על אוכל, וגרמו לי לעשות שינויים מיידים באורח החיים.

אז אם את מנסה כבר שנים להיכנס לשגרה של אורח חיים בריא ותזונה מאוזנת אך מתקשה עם איך להתחיל, יכול להיות שחופשת ניקוי רעלים במצפה אלומות הזו היא בדיוק בשבילך!

איך הגענו בכלל לניקוי רעלים?

כחודש לפני החתונה שלנו, אלכס ואני התחלנו לחשוב איזה סוג של חופשה בא לנו לעשות אחריה. בנוסף לירח דבש עתידי שיתוכנן להמשך כטיול גדול, רצינו כמה ימים של פינוק נטו, ועדיף פה קרוב.

חשבנו על חופשה קצרה של בטן גב ביוון, או על ריזורט מפנק בסיני, אבל עם כל הכבוד לבטן גב (ויש כבוד! הרבה!) הרעיונות ירדו מהפרק אחד אחרי השני. כמו תמיד, חיפשנו משהו עם קצת משמעות ותוכן.

אז התחלנו לחפש סדנאות בלי כיוון ספציפי, וכרגיל – כשמכוונים למשהו הוא פשוט מגיע. באותו שבוע שמענו לפחות שלוש פעמים על ניקוי רעלים במצפה אלומות

אחרי שקראנו והתעניינו קצת על החווה ועל הסדנה עצמה – מצאנו שהמיקום מושלם (כזה שלא צריך לצאת בשבילו מהארץ או לנסוע אליו שעות), האירוח כפרי, יש הרצאות בנושא בריאות, סדנאות, טיפולים, וכמובן גולת הכותרת – ניקוי רעלים באמצעות תזונת רואו (מזון נא) וצום מיצים. הרפתקה מושלמת!

ובאמת, אחרי כל האלכוהול של לפני-תוך כדי-ואחרי החתונה, ריסטרט לגוף נשמע כמו רעיון פנטסטי. אז החלטנו ללכת על זה: חופשה עם ערך מוסף! עשינו הזמנה לסוויטת סופריור (אמרנו מתפנקים, לא?), חיכינו חודשיים (טוב, לא בדיוק ישבנו וחיכינו, יותר בכיוון של היינו בהכנות מסביב לשעון לחתונה), התחתנו, ובדיוק כשהעולם חזר לשגרה של אחרי החגים, אלכס ואני עשינו צ’ק אין במצפה אלומות.

ניקוי רעלים במצפה אלומות

בפוסט הזה ערכתי סקירה מלאה של החוויה שלנו,  לפי נושאים ובצורה מסודרת, ככה שאם הגעת לכאן ואת מתלבטת או מחפשת רעיון לחופשה או חוויה ניקוי רעלים – שיהיה לך כמה שיותר ברור לאן את נכנסת 😉

מתחם החווה

לא סתם אומרים שהזמן הכי טוב לניקוי רעלים הוא בעונות המעבר. יש משהו בגוף ובאוויר שמוכן ומצפה לניקיון, ומוכן לפתיחתה של תקופה חדשה. ובכן, נכנסנו לקיבוץ אלומות (המקסים, שמיד עשה לנו חשק לעבור לגור בו), והתקבלנו בדלפק קבלה פשוט למדי עם הרבה ניירת ומידע: לו”ז לכל השבוע, דף מידע על חוות הבריאות, דף פירוט על מרכז הטיפולים וחוברת מאורגנת עם שפע של ידע, מתכונים ועיקרי התכנים של החופשה הייחודית שלפנינו.

הסוויטה הכפרית שקיבלנו אכן הייתה מתוקה ומפנקת ובה סלון, חדר שינה ושירוקחלחת, וכללה גם תמי 4 וערכה להכנת חליטות, ארון מרווח, חלוקים, כפכפי בד ושולחן עבודה. אבל גולת הכותרת של הסוויטה הייתה בכלל החצר – ממש מחוץ לדלת הייתה לנו חצר פרטית ומסודרת, עם דשא וצמחיה, ערסלים ניידים ונוף פנורמי לכנרת, עמק הירדן ודרום הגולן.

ניקוי רעלים במצפה אלומות

יחד עם כל זה, חשוב לדעת שזהו לא מלון חמישה כוכבים, כך שאם את מתכננת להגיע – עדיף להנמיך ציפיות ולהיות מופתעת לטובה מאשר לבוא עם ציפיות גבוהות ולהתאכזב ממקום שאינו מפואר מספיק 😉

עבורנו הסוויטה הייתה מעל ומעבר, במיוחד לאור העובדה שבקושי היה לנו זמן להיות בה. הלו”ז מלא בפעילויות, ולמרות שאת לא מחויבת להגיע לאף אחת מהן, חבל לפספס ואת מוצאת את עצמך מגיעה לכולן וחוזרת לחדר רק לקראת הערב.

ניקוי רעלים במצפה אלומות
ניקוי רעלים במצפה אלומות

הקבוצה - השותפים לדרך

אי אפשר לדבר על ניקוי רעלים במצפה אלומות בלי להזכיר את הקבוצה. מי היא הקבוצה? מדובר באנשים רנדומליים לחלוטין שנרשמו לסדנה בדיוק באותם תאריכים שגם את נרשמת אליה. את בטח חושבת – אז מה? הם רק שוהים באותו זמן באותו מקום… אז זהו, שזה לא בדיוק ככה. אם את רוצה או לא, קבוצת האנשים הללו נמצאים איתך כל יום, כל היום, חווים ביחד את התהליך, חולקים חוויות, ובלי לשים לב מתחברים ומתחבבים אחד על השני ונוצרת מערכת יחסים של שכנות ושותפות הדדית לדרך.

את הקבוצה שלנו פגשנו בפעם הראשונה בסיור ההיכרות במתחמי החווה בערב הראשון. יחד ראינו היכן נמצא מתחם ההרצאות, חדר ההדגמות, סטודיו היוגה ומרכז הטיפולים.

מאוחר יותר, לאחר ארוחת ערב ראשונה שהוגשה על שולחנות אבירים ארוכים וגדולים (וכללה חסה, מלפפון ומיני בורגר קטניות נא), התקיימה שיחת היכרות עם מנחת הסדנה רחל אנטמן. שם שמענו את שמות וגילאי המשתתפים ואפילו סיפורים על חוויות קודמות בחווה וסיפורי חיים אחרים.

במפגש הזה גם התאמת החשד – אלכס ואני היינו הכי צעירים במעגל, דבר שעתיד היה להפוך את החוויה שלנו למיוחדת עוד יותר.

התכנים וההרצאות

החל מהיום השני של הסדנא ועד סופה – הלו”ז היה גדוש בכל טוב. הבקרים נפתחו בשיעורי צ’י קונג – אמנות גוף הוליסטית המבוססת על תרגילים המשלבים יציבה, תנועה, נשימה ומדיטציה כדי לקדם בריאות, רוחניות ואיכות חיים. לטעמי האישי הצ’י קונג היה מעט איטי מדי, אבל בתור חובבת אימונים בעצימות גבוהה, אולי קצת קשה לי לשפוט.

אלכס לעומת זאת לא פספס אפילו בוקר אחד, וכך גם רוב משתתפי הסדנה. באופן כללי, לזוז ולהניע את הגוף בבוקר זו ללא ספק הדרך המועדפת עליי לפתוח את היום, ואני ממליצה על זה בכל הזדמנות.

עובדת בונוס על צ’י קונג: הידעת? משמעות המילה ‘צ’י’ היא “אנרגיית החיים הזורמת בגוף”. משמעות המילה ‘קונג’ היא עבודה, טיפוח או כישרון. צירוף המילים צ’י קונג משמעו תרגילי אנרגיה, שמטרתם הזרמת אנרגיית החיים הפנימית של הגוף, איזונה והמרצתה.

המשך היום מורכב מהרצאות, ארוחות ופעילויות שונות, שביניהן מפרידה חצי שעה בדרך כלל. אמנם בכל שבוע מוגשות פחות או יותר אותן הרצאות, אבל ניכר היה שגם מי שכבר שמע אותן בשהייה הקודמת – הגיע לשמוע שוב כדי לקבל בוסט של ריענון והשראה.

ניקוי רעלים במצפה אלומות
ניקוי רעלים במצפה אלומות

התכנים נגעו בעיקר בנושאי בריאות – על יתרונותיהם של המיצים (כהכנה לצום מיצים), על הנבטת זרעים, על עשב החיטה, הדגמת מתכונים, צמצום חשיפה לרעלים סביבתיים, שיטת הפרדת מזונות וגם קצת על מיקרוביוטיקה. לצד אלה, הובאו גם תכנים כמו הצד הרוחני של הניקוי, וגם פעילויות קלילות יותר כמו הקרנת סרטים, ערב שירה, ערב ריקודים וכו’.

אם זה לא מספיק, יש גם תרגול יוגה יומי (בדרגת קושי שעלתה בכל יום), טעימה מפילאטיס, מדיטציית קערות טיבטיות (קסום!), ואיך לא – הטיפולים. בחווה מוצעים מגוון טיפולי גוף שאמורים לסייע בהשלמת הניקוי, לזרז תהליכי ריפוי ולהשרות רוגע. כשרציתי לקבוע לעצמי טיפול בבוקר היום השני של החופשה, הופתעתי לגלות שרוב שעות הטיפולים כבר נתפסו עקב הביקוש הרב, ובחרתי בטיפול ארומתרפי מרגיע, בעיקר בשביל הפינוק.

רצוי לדעת שאם מזמינים טיפול, הוא ככל הנראה יתקיים על חשבון זמן של פעילות אחרת, כך שכדאי לקבוע אותו כשהלו”ז לפנייך כדי שלא תפספסי פעילות שחשוב לך להיות בה.

ניקוי רעלים במצפה אלומות

בין טיפולי הגוף מוצע גם טיפול חודרני יותר – ההידרו קולון, שנחשב להיי לייט של המקום. זהו טיפול שבו על ידי חוקן מתבצע ניקוי עמוק של התעלות הפנימיות בגוף. הניקוי הזה אמור לשטוף ולפנות שאריות מדופן המעי הגס, ובכך לנקות את המערכת גם מצידה האחורי… אלכס ואני פחות התחברנו לקונספט וויתרנו על ההתנסות, אבל היו בהחלט מספיק נרשמים אחרים שקפצו על החוויה 🙂

התפריט (שלפני צום המיצים)

ביום השני כמו ביום ההגעה, כחלק מתהליך ניקוי הרעלים מוגשים סמודיז (שייקים מירקות ופירות) ומזון נא – שאינו בושל/נאפה/טוגן/אודה (או במילה אחת – רואו-פוד). הארוחות מוגשות בשעות קבועות שגם בהן הושקעה מחשבה – 8:30 ארוחת בוקר, 12:30 ארוחת צהריים ו-18:30 ארוחת ערב, שמיד אחריה מתחיל ‘צום לילה’ של כמעט 14 שעות – עד ארוחת הבוקר הבאה.

הארוחות מורכבות מתפריט שבועי קבוע (כמו ברוב בתי המלון), ובעיקר מצומצם. כחלק מההכנה לצום המיצים שיגיע ביום השלישי, הארוחות מורכבות בדרך כלל משני סוגים של ירקות ונבטים ללא הגבלה, ומנה עיקרית אחת קטנה שמורכבת מקטניות וזרעים. המנה הזו מוגשת בצלחת אישית ולא מונחת על בופה, ככה שלא ניתן לקחת ממנה תוספת.

התיבול של המנה סולידי ואפשר להרגיש בכל ביס שהיא בריאה ונטולת שומן טראנס וכולסטרול. ומה לגבי הטעם את בטח שואלת?! ובכן, גם אני דאגתי, אבל האמת? טעים! בתור טבעונים וחובבי בריאות הז’אנר לא זר לנו, אבל נראה היה שאף אחד מחברי הקבוצה לא סובל מטעם המנות (אם כי בהחלט נרשמו הערות ובדיחות לגבי ה’בופה’ הלא רגיל ונזרקו לאוויר שאלות ציניות כמו ‘איפה הקפה והקרואסון’ או ‘איפה מסעדת הבשרים הקרובה’).

ניקוי רעלים במצפה אלומות
המנה העיקרית (כשעוד מוגש מזון) - 3 כדורי פלאפל וטחינה
ניקוי רעלים במצפה אלומות
אותה המנה, כולל תוספות מבופה הירקות

מה שמעניין היה לראות, זה שההערות שנאמרו היו בעיקר על האוכל שהוגש ביומיים הראשונים. בימים השלישי והרביעי לסדנה האוכל התחלף במיצים, שהם בעצם ליבת הניקוי, ומכאן נרשמה התגייסות כללית לתהליך וההערות הציניות נשארו מאחור.

צום המיצים - כחלק מניקוי הרעלים

עכשיו הגענו לאתגר האמיתי. שעות ה’ארוחות’ לא השתנו, אלא שבמקום בופה של נבטים, הוגש בופה של קנקני מיץ. וכשאני אומרת מיץ, אני מתכוונת רק מיץ – בשונה מהשייקים שהוגשו עד עכשיו, הפעם מדובר בנוזל מזוקק שנסחט בקפידה ולא נותר בו סיב אחד של פרי או ירק שעלול להכביד על מערכת העיכול שלך. 

האפשרויות האמת, די מגוונות – מיץ 80/20 – מכיל 80% מיץ מעלים ירוקים ו-20% מיץ תפוח. לאמיצים יש אפשרות למיץ 100% – כולו מיץ עלים ירוקים, ולמי שצריך גיוון מוגשים גם מיץ גזר ומיץ רימונים שניתן לתבל באמצעותם את המיץ הירוק (אבל לא ניתן לשתות אותם לבד כמיץ בפני עצמו).

וכמו שהזכרתי קודם – בשלב הזה משהו השתנה בקבוצה. הצום הפך לאתגר המשותף שלשמו התכנסנו, האוכל ירד מהפרק, וכך הישיבה המשותפת על ליטר מיץ (בלגימות איטיות) משאירה הרבה מקום לשיח וחלוקת חוויות. הפעילויות נמשכות כסדרן (לעומת פעילות המעיים שנכנסת למנוחה מוחלטת), והראש מתחיל להיות קצת כבד.

ניקוי רעלים במצפה אלומות
הפסקות התה הרבות

יחד עם זה – הרעב שמדגדג לפעמים בבטן הוא לא אותו הרעב הבלתי נסבל שמרגישים ביומיום אם לא אוכלים כמה שעות, אלא הוא רק תחושה קלה שחולפת אחרי כמה רגעים. בנוסף, לרשות המשתתפים בסדנת ניקוי הרעלים עומד דלפק עם חליטות צמחים 24/7 שעוזרות מאוד בהרגעת הבטן (וכן, בימים האלה רצים הרבה לשירותים!). 

עובדת בונוס על צומות: הידעת? הצום הוא הרפואה העתיקה בהיסטוריה. בתקופות עבר הצום היה קשור בשליחות, ויוחס לאנשים בעלי מעמד ולא לפשוטי העם. צומות היו מזוהים עם כבוד, עליית מדרגה והתפתחות רוחנית. קראי פה עוד על צומות בתרבויות העולם (מרתק!).

הדבר הבא שאת בטח שואלת את עצמך הוא – כמה יורדים במשקל בניקוי רעלים כזה?! וול, אין ספק שיש צמצום. אני השלתי ממשקלי 2 ק”ג בשלושה-ארבעה ימים, אבל הרבה יותר משמעותי מזה, זו ההרגשה השונה בגוף – קלילה יותר ושבעה יותר. ביום האחרון לסדנה, התכנים החשובים מההרצאות עדיין מהדהדים במחשבה ויש תחושה של דרך חדשה באוויר. 

חשוב לציין שהסדנה אמנם מביאה לירידה מסוימת במשקל אבל זו ממש לא המטרה שלשמה אנשים מגיעים לשם. אני לא תומכת בשום סוג של ‘דיאטה מהירה’ שההשפעות שלה הן כמעט תמיד שליליות, מוזמנת לקרוא על כל בפוסט המפורט – מה באמת קורה לגוף שלך בדיאטה מהירה.

ניקוי רעלים במצפה אלומות

ביום החמישי והאחרון שהוא גם יום העזיבה, מוגשת ארוחת בוקר (לעיסה) ודי מפנקת אחרי יומיים של נוזלים בלבד: גרנולה כוסמת וזרעים, פודינג צ’יה, פירות וכמובן נבטים. הראש רוצה לקחת מנה נוספת כי ליטרלי ‘לא אכלתי יומיים’, אבל הבטן אומרת סטופ – אין צורך ביותר ממנה אחת.

ומה קורה כשזה נגמר?

בתום הסדנה יש איזו תחושה כללית של ‘מעכשיו אוכלים בריא’, ולמרות שלהחלטות כאלה בדרך כלל יש תוקף של יומיים עד חודש, בכל זאת דבר או שניים מהסדנה נשאר איתך ליותר זמן.

היום, שבועיים אחרי הסדנה, אני מבינה שכנראה תחושת הקלילות היא לאו דווקא בגוף, אלא בראש. לא יהיה מוגזם להגיד שהניקוי והחוויה מסביב גרמו לי גם לניקוי מחשבות, חיבור לנפש וזמן איכות עם עצמי ועם אלכס. וזו הייתה המטרה של החופשה! 

ניקוי רעלים במצפה אלומות

אלכס ואני, אם תהית, יצאנו מלאי השראה. חוץ ממפגשים מחממי לב עם חברי הקבוצה וחשיפה לתכנים חשובים וחדשים, באיזשהו מקום התייחסנו לניקוי הרעלים הזה במצפה אלומות כשבוע לימודים של ממש. שנינו כתבנו וסיכמנו כמעט את כל ההרצאות, השתתפנו והשתדלנו להשכיל ולו במעט מכל פעילות, בעיקר כדי שנוכל לזקק לנו אחר-כך רשימת מסקנות ותובנות אישיות להמשך.

הנה רשימה מתומצתת של הדברים שכבר התחלנו ליישם באופן קבוע מאז הסדנה:

✬ להניח את המזלג בין ביס לביס וללעוס יותר. ליהנות מהביס וללעוס הכי טוב שאפשר, כדי שחלק נכבד מעבודת הפירוק תיעשה כבר בפה על ידי השיניים וכך תיחסך עבודה קשה לאיברים הפנימיים.

✬ חוצמזה, כשאוכלים לאט מאפשרים לתחושת השובע להגיע מהר יותר.

✬ להמשיך לשאוף לצרוך פחות מזון מעובד. לצרוך מזון בצורתו הטבעית ככל הניתן.

✬ להתחיל לקנות ירקות אורגניים מחקלאים מקומיים (קיבלנו כמה המלצות מעולות!)

✬ להבין מה אנחנו אוכלים. להשתדל שהחלק הראשון של הארוחה יכיל עלים ירוקים ונבטים, והחלק השני פחמימה וחלבון.

✬ לסיים לאכול ארוחת ערב בשעה מוקדמת – מקסימום 19:00, ולתת לגוף זמן ומקום למנוחה, עיכול וניקוי.

✬ לישון בלילה! מערכת העיכול עובדת ביום, מערכת החיסון עובדת בלילה.

✬ לשלב יותר קטניות בתפריט, ולהשרות אותן לפני השימוש.

✬ להשתדל לשמור מזון בקופסאות זכוכית ופחות בפלסטיק.

✬ להנביט קטניות לנבטוטים ולנבטים. האמת? זה כיף אמיתי!

✬ לצרוך טחינה משומשום מונבט ולא קלוי, ושאינו נמכר בקופסת פלסטיק.

✬ להשתדל להימנע מסוכר על כל צורותיו, זה כולל גם קמח חיטה ואורז לבן.

✬ להמשיך ליהנות מהחיים וליהנות מאוכל. לגוון, להתנסות ולזכור ש”אוכל = איך וכמה ולמה”. כמו תמיד, הכל עניין של בחירה 🙂 

אגב, בתוך מתחם החווה במצפה אלומות יש גם חנות קטנה עם מוצרי בריאות, ספרים ברוח הסדנה וגם כלים לבישול, סחיטה והנבטה. ברחבי המתחם פזורות פינות חמד לישיבה עם כוס תה מול הנוף, יש טרמפולינה (להזרמת הדם!) והיישוב עצמו מקסים וכיף להסתובב בו, במיוחד בזריחה.

ניקוי רעלים במצפה אלומות
ארוחת ערב - פייר? טעים

לא הכל יכול להיות מושלם

לצד כל הדברים הנהדרים שליוו את החוויה שלנו בחוות אלומות, היו בכל זאת שני דברים שהפריעו לי:

1. ככל הנראה בגלל שהקהל העיקרי של החווה הם אנשים בגיל השלישי, ניתנה התייחסות בעיקר לאורח החיים שמתאים להם ופחות לאורח חיים צעיר ומאומן.

כלומר, הושם דגש רציני בעניין ניקוי הרעלים עבור אלו הנוטלים תרופות, הסוכרתיים והלוקים במחלות שונות, בעוד שאני דווקא הבאתי מהבית זוג רצועות אימון, גומייה ודילגית וחשבתי לתומי שאוכל להמשיך להתאמן כרגיל גם בזמן הניקוי.

לאורך כל השבוע לא נאמרה מילה לגבי אנשים עם אורח חיים פעיל, בכלל ובפרט בזמן הניקוי. הייתי צריכה לגלות לבד שכנראה עדיף לא להתאמן בשבוע הזה, ובשביל הריצות של הבוקר ביקשתי במיוחד שישאירו לי במיוחד אקסטרה תמר במטבח בשביל לא להתעלף בדרך 😅

ניקוי רעלים במצפה אלומות
ניקוי רעלים במצפה אלומות
ניקוי רעלים במצפה אלומות

2. הלו”ז הצפוף – טוב, בגדול הלו”ז היה באמת מלא בדברים טובים, אבל עבורי הוא הרגיש לעיתים קצת עמוס מדי. כמות הדברים שלמדנו והסדנאות שהשתתפנו בהן בזמן כלכך קצר הפכו את השבוע לדי אינטנסיבי, כזה שאת ממש צריכה להירגע ממנו בסוף היום, להכיל את הכל ולנוח.

מצד שני, האמת שהגעתי עם to do list אישי ארוך למדי לבצע ב’חופשה’ הזו, וציפיתי גם להספיק את כולו, גם לבלות ולנוח עם אלכס, וגם להיות נוכחת בכל ההרצאות והתכנים של הסדנה. אז לא בטוח שאני מדד טוב לעומס במקרה הזה…  תצטרכי לקפוץ לשם ולהחליט בעצמך!

ניקוי רעלים במצפה אלומות
זריחה מחצר החדר שלנו

לסיכום, אני ממליצה בחום להתנסות בסדנת ניקוי רעלים במצפה אלומות, ואם מתאפשר לך – אפילו ליותר מחמישה ימים (יש גם תכנית של 7 ימים, או רק סופ”ש – חמישי עד ראשון).

ההרגשה בסוף הסדנה היא פרייסלס, התובנות מדהימות, ושולחים אותך הביתה עם המון חומר למחשבה וליישום פרקטי. אני הצטיידתי בכלי חרס להנבטת זרעים, ספר בנושא הפרדת מזונות והרבה השראה להמשך הדרך.

עשית פעם ניקוי רעלים? איך זה הרגיש לך?
אולי עשיתי לך חשק לנסות? ספרי לי בתגובות ♡

שתפו את הפוסט הזה:

תגובות 0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהבו גם:

כותבת המאמר, משי חורב
מאמנת אישית לניהול עצמי, מלווה אנשים ועסקים בתהליכי שינוי הרגלים, מוטיבציה, יצירת רוטינות, סדר וארגון, שיטות עבודה ובריאות פיזית ורגשית.

השראה במנות קטנות?

צעד אחד כל פעם.
הירשמו לניוזלטר להשראה שבועית:

התחברות מהירה
באמצעות לינק חד פעמי

שלחו לי לאימייל

אפשר לתת לך מתנה?

10 האפליקציות לניהול עצמי

קובץ פורט אלייך למייל!

התחברות לאתר