בואי נדבר על אלכוהול וכושר

את כבר יודעת כמעט הכל על יתרונותיו ובעיקר חסרונותיו של האלכוהול, ובכל זאת הוא היה ונשאר ה’סם’ הנחמד והחוקי שאנחנו אוהבות לצרוך מדי פעם כדי להפיג מתחים, לחגוג אירועים או סתם לציין את תחילתו של הסופ”ש. היד קלילה ביותר על ההדק כשמדובר בהרמת כוסית תמימה לכאורה, אבל כשאת נכנסת לשגרה של אימונים ונותנת יותר תשומת לב למה שנכנס לך לפה, את מבינה שאלכוהול וכושר זהו רומן מתוק-מריר שיש לתת עליו את הדעת. 

אני מכירה כמה אנשים בודדים שלא מתחברים ולא צורכים אלכוהול על כל צורותיו, אבל האמת היא שמרבית החברים והמכרים שלי (כולל אותי) דווקא מחבבים ביותר את הסיטואציה הכל כך ישראלית של ‘לשבת על בירה’ או להתפנק בכוס יין טובה עם הארוחה. ולמה לא בעצם? הרמת כוסית מסמלת עבורנו כל כך הרבה דברים טובים. יותר מזה, ישנן תרבויות שבהן מדובר בטקס שלם לכל הרמת כוסית (התארחת פעם אצל משפחה גאורגית?!) ולכל כוס יש משמעות וכבוד משלה.    

אבל אם הלכת פעם לדיאטנית על מנת לעשות סדר בתפריט ולאכול יותר בריא ומאוזן, בטח נשאלת בין היתר לגבי הרגלי צריכת האלכוהול שלך. בהיותך לא שתיינית גדולה, התשובה הראשונה שלך כנראה הייתה ‘אני בקושי שותה אלכוהול’. אבל אם תיקחי חודש שלם ותבדקי כמה אלכוהול צרכת בו, את עלולה להיות מופתעת.

אצלנו בבית תמיד אפשר למצוא בקבוק יין קר במקרר ולפחות 5 בקבוקים/פחיות של בירה למקרה שיקפצו חברים. שלא לדבר על מדף האלכוהול שיש כמעט בכל בית, שמציג לראווה את הבקבוקים הכי יפים (או יקרים, או מיוחדים) שהובאו מהטיול האחרון או שקיבלנו במתנה ונפתח אותם רק באירועים מסוימים. כשאני ואלכס רק התחלנו לצאת והוא שמע על חיבתי ליינות, לא היינו מעבירים ארוחה אחת בלי ‘לנסות יין חדש’, והוא לא היה עובר בסופר בלי לחזור הביתה עם 2 בקבוקים לפחות (פלוס הטענה המשכנעת ש’היה מבצע!’).

בואי נדבר על אלכוהול וכושר

שימי לב איך בכל סיטואציה בחיים אנחנו משלבים אלכוהול בצורה טבעית ושיטתית – יצאת לדייט? כוס יין. סיימת תקופת מבחנים? יוצאים עם החברים לפאב. יום שבת קייצי בים? חייב לבוא עם בירה. חתונה? צ’ייסרים. ארוחת שישי? בקבוק או שניים על השולחן. חברים קופצים לביקור? נפנק בקוקטייל. יום מעפן? דרינק מנחם ולישון. תמיד יש משהו, ולרוב, זה באמת לא מזיק.

הבעיה מתחילה כשאת לא יודעת לזהות מתי זה פוגע במטרות שלך. אם המטרה שלך היא לרדת במשקל ולהיות בגירעון קלורי, השליש גולדסטאר השבועי וכוס היין פעמיים בשבוע יכולים בהחלט להפריע, ככה שהשילוב של אלכוהול וכושר לא ממש עובד כאן

אבל איך יכול להיות שנוזל הוא כל כך משמין?

אנחנו טועות לחשוב שמה שלא נראה כמו בורקס ולא מריח כמו בורקס – גם לא משמין כמו בורקס. אבל לצערי, המציאות קצת פחות מתחשבת. בעוד שמשקאות מתוקים (מיצים ומוגזים למיניהם) הם עתירי קלוריות והגוף מתייחס אליהם כאל מים עם סוכר ומפרק אותם בהתאם, ההתייחסות של הגוף לאלכוהול היא מעט שונה. אלכוהול גם הוא נכלל עם משפחת הפחמימות, אך הגוף לא יודע להתייחס אליו כמים ולמעשה הוא מייבש במקום להרוות.

בנוסף, אלכוהול כשלעצמו הוא עתיר קלוריות (בלשון המעטה!), שימי לב: בחצי ליטר בירה יש קצת יותר מ- 200 קלוריות, כוס יין אדום יבש יפנק אותך ב-120-150 קלוריות (תלוי בדרגת היובש), וברוב המשקאות שאנחנו שותים כצ’ייסרים (כדוגמת וודקה, וויסקי, טקילה) יש סביב ה-70 קלוריות לצ’ייסר. רק בשביל לעשות סדר במספרים, עשיתי לך השוואה קלילה:

כמות קלוריות בצ’ייסר = כמות קלוריות בפרוסת לחם אחת

כמות קלוריות בכוס יין אדום חצי יבש = כמות קלוריות בשתי פרוסות לחם

כמות קלוריות בחצי ליטר בירה = כמעט כמות הקלוריות שיש בפיתה שלמה

כל זה עוד לפני הבוטנים/בייגלה/זיתים בצד, וזה אם לא זרמת כבר על ארוחת ערב שלמה בחוץ. ואם חשבת שאולי עדיף לך לשתות על בטן ריקה ולא לאכול כלום בצד כדי ‘לא לבזבז מהמכסה הקלורית’ – תבדקי את הסרטון הזה שמסביר מצוין למה זה רעיון רע.

הנה עוד קצת נתונים:

בואי נדבר על אלכוהול וכושר

כך נוצר המצב המוכר – נשים שמתאמנות, שומרות על תזונה נקיה ובוחרות את המזון שלהן בקפידה, פוגעות לעצמן בתהליך דווקא כשהן בוחרות לצרוך אלכוהול (כוסית או שתיים!), שנראה על פניו תמים ולא מזיק. ואם כבר ציינו שהוא אינו מזיק, נוכל להגדיל ולומר שהוא אפילו בריא אם צורכים אותו בכמות מדודה. יין למשל, מכיל נוגדי חמצון רבים שיכולים לסייע במניעת מחלות, ובבירה יש חומרים שמעודדים התאוששות מהירה של השרירים לאחר פעילות גופנית. ככה שיש לו קצת יתרונות מעבר הר החסרונות.

על אלכוהול, אימון וכושר גופני

תאמיני או לא, אבל בעבר היה נהוג לחשוב שאלכוהול הוא סוג של ‘משפר ביצועים’ – מעורר ומעלה את רמות האנרגיה והביטחון העצמי, ועל כן ספורטאים היו נוטלים כמות מסוימת של אלכוהול בסמוך לתחרויות. כיום כבר ידוע שאלכוהול גורם דווקא לתופעות הפוכות, והוא אף נושא את תכונותיו של ‘סם מדכא’ – מוריד את האנרגיות, גורם לאיטיות מחשבתית וגופנית, כבדות ואובדן שליטה.

אם ניסית לקיים אימון אחרי ערב רווי אלכוהול (הצלחת לקום? שאפו) – בטח הרגשת את הגוש הכבד בראש שמפריע לך לזוז, שלא לדבר על חוסר המוטיבציה, העייפות והרצון להיעלם ל-24 שעות נוספות של מנוחה ובטלה. גם אם בערב לא הרגשת ‘שיכורה’, הגוף מתעייף אחרי שהוא נאלץ להתמודד עם כמות של אלכוהול, וההתאוששות עלולה לקחת אפילו כמה ימים. השינה שלך לא חלקה, הפה מתייבש והגוף כולו מותש.

שלא תביני לא נכון, אני לא מעודדת אותך להתנזר מאלכוהול (לא תמצאי אותי מעודדת אותך לעשות דברים שאני בעצמי לא עושה!😉). את כבר יודעת שאני דוגלת בגישה של ‘הכל מותר’ במסגרת בריאה ומאוזנת. הסוד הוא בלהישאר מודעת ולשאול עצמך – מתי, כמה ולמה. באופן אישי, אני מאוד אוהבת להתפנק בכוס יין צוננת בערב קייצי או לארח חברים לערב בירות ומשחקים, אבל במקביל אני מתכננת מראש איך לאזן את הצריכה הקלורית למחרת או עוד באותו היום. 

אם את אוהבת להתפנק על המשקה הקבוע שלך ועדיין רוצה לשמור על מאזן קלורי נמוך ואימונים איכותיים ומלאי אנרגיה, העדיפי לשמור את התענוג לסוף השבוע, או ל’צ’יט מיל’ – הארוחה שבה אנחנו מרשות לעצמינו קצת יותר. מה שבטוח, אף פעם אל תשתי בסמוך לאימון, ואפילו לא כמה שעות לפניו. ואם את מתכננת להתאמן על הבוקר (מומלץ!) – הימנעי משתיית אלכוהול בערב שלפני. זו הדרך היחידה להצליח לשלב אלכוהול וכושר ולהמשיך ליהנות מזה!

אלכוהול

כתבי לי בתגובות את המשקה ואת האימון האהובים עלייך 🙂 ו.. לחיים!

שתפו את הפוסט הזה:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהבו גם:

כותבת המאמר, משי חורב
מאמנת אישית לניהול עצמי, מלווה אנשים ועסקים בתהליכי שינוי הרגלים, מוטיבציה, יצירת רוטינות, סדר וארגון, שיטות עבודה ובריאות פיזית ורגשית.

השראה במנות קטנות?

צעד אחד כל פעם.
הירשמו לניוזלטר להשראה שבועית:

התחברות מהירה
באמצעות לינק חד פעמי

שלחו לי לאימייל

אפשר לתת לך מתנה?

10 האפליקציות לניהול עצמי

קובץ פורט אלייך למייל!

התחברות לאתר